I ve druhém pololetí žáky II. stupně čeká různorodý program zaměřený na prevenci patologických jevů. Lektoři z liberecké obecně prospěšné společnosti Maják si pro nás tentokrát připravili následující program:

 

6. ročník

Čas změny (10.6.)

Program je cílen na posílení zdravého sebevědomí žáků a uvědomění vlastní hodnoty v období dospívání. Žáci v aktivitě Čára života pracují s pojmem dospívání v kontextu dětství a dospělosti, dále jsou povzbuzeni ke zdravému způsobu dospívání a cestě do dospělosti. Následně jsou vedeni k uchopení vlastní hodnoty a jedinečnosti formou aktivity, která současně přispívá k soudržnosti třídní skupiny. V poslední části se program zaměřuje na rozšíření znalostí žáků v oblasti tělesných proměn v období adolescence.

Cílem programu je vést žáky k posílení vlastní hodnoty a sebepřijetí v období dospívání, porozumět dospívání jako procesu vedoucímu k dospělosti, respektovat odlišnosti opačného pohlaví a pochopit změny v procesu dospívání.

 

7. ročník

Krása (5.5.)

Program se zabývá problematikou pojetí vlastní krásy a sebepřijetí. V evokační části žáci v řízené diskuzi pracují s pojmy krása, poruchy příjmu potravy, závislost apod. Následuje aktivita Zrcadlo, kdy lektor pracuje s touhou po dokonalém, atraktivním vzhledu a riziky spojenými s tímto trendem. V poslední části program pracuje s genderovými stereotypy žáků v souvislosti s jejich představami o partnerských vztazích. Žáci jsou vedeni k vzájemnému respektu vůči rozdílnostem mezi lidmi a především zástupcům opačného pohlaví.

Cílem programu je rozvíjení úcty k sobě i ostatním, upevnit v žácích pojetí vlastní krásy – nesnažit se být někým jiným, porozumět tomu, že poruchy příjmu potravy se odvíjejí od pojetí vlastní krásy, a předcházet jejich vzniku, povzbuzovat v úctě k opačnému pohlaví.

 

Drogy (10.6.)

Program je zaměřen na prevenci užívání návykových, omamných a psychotropních látek a experimentování s nimi. Program vysvětluje vznik a závažnost závislosti a působí na postoje žáků v této oblasti. V poslední části je věnován prostor problematice návykových látek ve spojitosti s právní odpovědností žáků – žáci se formou aktivity seznámí s důsledky drogové kriminality i se zněním právních předpisů v oblasti adiktologie.

Cílem programu je vést žáky k životu bez návykových látek a bez experimentování s nimi, zjistit úroveň znalostí žáků o návykových látkách, porozumět vzniku závislosti a seznámit žáky se základním zněním protidrogového zákona a reálných dopadů užívání návykových látek na život.

 

8. ročník

Digitální domorodci (29.3.)

Program se věnuje bezpečnému pohybu na internetu. Jsou probírány jednotlivé oblasti, na které mohou žáci narazit. V rámci programu se objevují pojmy kybergrooming, sociální inženýrství, deviant s pedofilními sklony, extremismus, komerce, viry, závislosti na hrách a online gambling, násilí a pornografie - program upozorňuje na jejich nebezpečí, zároveň tyto oblasti právně ukotvuje. V druhé části je pomocí aktivity nastíněno správné nastavení profilu na sociálních sítích a jsou pojmenovány správné bezpečnostní zásady pohybu na internetu. V třetí hodině se program zabývá pochopením, co je a není kyberšikana či další fenomény.

Cílem programu je vést žáky k obezřetnosti sdílených informací, zvýšit povědomí o nebezpečí na internetu, vést žáky k uchopování kritického myšlení a uvažování nad informacemi na internetu.

 

9. ročník

Extremismus (5.5)

Program se zabývá vlivem stereotypů a vznikem extrémního chování, také žákům přibližuje politické spektrum společnosti. V aktivitě Nová identita se žáci vciťují do identity zástupců minoritních skupin ve společnosti, aktivita rozvíjí schopnost empatie žáků s těmito skupinami. Dále žáci pracují s pojmy politického spektra v demokratické společnosti a se vznikem extrémních skupin. V poslední části probíhá aktivita Alchymie pojmů, která napomáhá uvědomění si souvislostí mezi společenskými jevy týkající se problematiky extremistických hnutí a sekt.

Cílem programu je předcházet rasismu a uvědomit si sílu nebezpečí "nadřazenosti", rozvíjet demokratické smýšlení a respekt vůči ostatním, prohloubit empatické vnímání vůči menšinám žijících v ČR, uvědomit si náročnost osudů příslušníků některých sociálních skupin.

 

Rizikové sexuální chování (10.6.)

Program formuje postoje žáků k odpovědnému jednání v sexuální oblasti, je zaměřen na prevenci předčasného či nechtěného těhotenství a prevenci nákazy pohlavně přenosnými nemocemi (dále PPN). Žáci nejprve pracují ve skupinách s pojmy partnerské vztahy, rizikové sexuální chování, antikoncepce, PPN aj. Poté je věnován prostor PPN a hormonální antikoncepci. V poslední části žáci pracují s tématem předčasného početí, kdy jsou vedeni k zodpovědnému jednání v sexuálním životě.

Cílem programu je zodpovědné jednání v sexuálním životě s ohledem na plánování rodičovství a riziko nákazy PPN, osvojení pojmů a propojení souvislostí s riziky sexuálního života, porozumět způsobům nakažení se PPN a možnostem, jak se chránit.

 

 

Informace o jednotlivých programech jsou čerpány z webových stránek společnosti Maják (www.majakops.cz)